طراحی الگوی اثرگذاری تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در صنعت پوشاک داخلی (رویکرد کیفی تئوری داده بنیاد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی ،تنکابن، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی و تبیین الگوی اثرگذاری تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در صنعت پوشاک داخلی به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری گروهی از خبرگان متشکل از اساتید دانشگاهی و مشاورین برجسته در زمینه بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و همچنین فعالان صنعت پوشاک داخلی در نظر گرفته شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته بود. 12 نفره از خبرگان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. بعد از انجام 9 مصاحبه، محقق به اشباع نظری رسید و فرایند انجام مصاحبه‌ها متوقف شد. جهت طراحی مدل از روش کیفی تئوری داده بنیاد با نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. در مجموع 123 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی و کنار هم قرار دادن آن‌ها و حذف مفاهیم تکراری 40 مفهوم نهایی شناسایی شد. نتیجه این فرایند، شکل‌گیری 13 مقوله بود که مبنای مدل مفهومی تحقیق را شکل دادند. در ادامه ابعاد مدل پارادایمی شامل مقوله اصلی و محوری (میل درونی به کنکاش در مورد تبلیغ)، شرایط علّی (اقبال عمومی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای جذاب، رعایت اصول اخلاقی، استفاده از قدرت برند برای جلب اعتماد کاربران)، زمینه ای (گرایش جامعه به خط‌گیری از شبکه‌های اجتماعی)، متغیر محیطی (زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور)، مقوله‌های راهبردی (تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی، ایجاد امکان تبادل نظر بین کاربران در ذیل تبلیغ، استفاده از رسانه‌های معتبر و تخصصی) معرفی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the effect model of social media advertising in domestic clothing industry (Qualitative approach of grounded theory)

نویسندگان [English]

  • Sahar Jami 1
  • mohammad ali nasimi 2
  • Shahram Salavati 3
1 Ph.D. Candidate Business Administration, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 Assistant Professor of Management, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
3 Assistant Professor Department of Business Administration, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
چکیده [English]

This research was carried out with the aim of designing and explaining the effectiveness of social media advertising in the domestic garment industry. This research is practical in terms of purpose. The statistical population was a group of experts consisting of academic professors and prominent consultants in the field of marketing based on social networks, as well as domestic garment industry activists. The main data collection tool was in-depth and semi-structured interviews. 12 experts were selected by purposeful sampling. After conducting 9 interviews, the researcher reached theoretical saturation and the process of conducting interviews was stopped. In order to design the model, the qualitative method of Foundation Data Theory was used with MAXQDA software. A total of 123 initial concepts were extracted, after examining and putting them together and removing duplicate concepts, 40 final concepts were identified. The result of this process was the formation of 13 categories that formed the basis of the research conceptual model. In the following, the dimensions of the paradigm model include the main and central category (internal desire to explore about advertising), causal conditions (general interest in using social networks, producing attractive content, observing ethical principles, using the power of the brand to gain the trust of users), context (society's tendency to opt out of social networks), environmental variables (information and communication technology infrastructures in the country), strategic categories (electronic word-of-mouth advertising, making it possible for users to exchange opinions under the advertisement, using reliable and specialized media) Introduction became.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ advertising "؛
  • social networks"؛ domestic clothing industry"؛
  • "؛ media"؛
  • "؛ grounded theory"
 [1]کارگروه پایش انجمن صنایع نساجی ایران، بررسی صنعت نساجی ایران، انجمن صنایع نساجی ایران،1400.
[2] Negoita, O., Ghituleasa, C., Purcarea, A., Procesul de brandingFactor important in orientarea companiei către succes, industria textile, 66(3), 103-107, 2015.
[3] کمالی، س.، حسنپور قروقچی، ا.، و محب، س.، طراحی مدل بومی بازاریابی اخلاقی در صنعت فیلم سازی. اخلاق در علوم و فناوری، ۱۶(۴)، ۱03 -113، 1400.
[4] کرمی، م.، فرهنگ و رفتار مصرف کننده با نگاهی به فرهنگ ایران، تهران: انتشارات آترا، 1395.
[5] قائدی، ع.، سید امیری، ن.، و فرودی، پ.، تاثیر بازارایابی چند حسی بر اثر بخشی تبلیغات با میانجی گری نگرش مصرف کننده به تبلیغ (مورد مطالعه: صنعت خرده فروشی آنلاین). مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 9(4)، 14-26، 1401.
[6] خرم راد، م.، اثربخشی تبلیغات در شبکه های اجتماعی، سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر، 1395.
[7] رحیم نیا، ف,.، قناعت، ن.، و  کفاشپور، ا.، تاثیر نقش میانجی‌گری تصویر احساسی و عملکردی برند بر روابط بین محتوای تبلیغات و پیشبرد فروش رسانه‌های اجتماعی و قصد رفتاری مصرف‌کنندگان. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 9(4)، 73-86، 1401.
[8] اعظمی، م.، بازاریابی اینترنتی با رویکرد هوش تجاری، تهران: انتشارات راز نهان، 1395.
[9] Hussain, S., Wang, G., Rana, M. S. J., Zahida, I., Ghulam, M., Yang, J., Consumers' online information adoption behavior: Motives and antecedents of electronic word of mouth communications, Computers in Human Behavior, 80, 22-32, 2021.
[10] Li, C. Y., How social commerce constructs influence customers' social shopping intention? An empirical study of a social commerce website. Technological Forecasting and Social Change, 144, 282-294.‏ 2019.
[11] Liu, C., Bao, Z., Zheng, C., Exploring consumers’ purchase intention in social commerce: An empirical study based on trust, argument quality, and social presence. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31(2), 378-397. 2019.
[12] Yuan, S., Liu, L., Su, B., & Zhang, H., Determining the antecedents of mobile payment loyalty: Cognitive and affective perspectives. Electronic Commerce Research and Applications, 100971. 2020.
[13] سیف الهی، ن.، و اسکندری، ن.، بازاریابی رسانه های اجتماعی و قصد خرید مصرف کننده؛ واسطه گری تصویر و آگاهی برند. مطالعات رفتار مصرف کننده، 8(3)، 199-220، 1400.
[14] شکرچی زاده، ز.، و ولیخانی، ز.، تأثیر ویژگی‌های تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی بر قصد خرید آنلاین ازطریق نقش میانجی نگرش به تبلیغ و برند (مورد مطالعه: دنبالکنندگان صفحات پوشاک چرم در اینستاگرام). نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 11(4)، 157-176، 1400.
[15] عظیمی، ف.، وظیفه دوست، ح.، و سعیدنیا، ح.، طراحی الگوی برند سازی در صنعت پوشاک ایران. پژوهش های مدیریت راهبردی، 27(80)، 109-142، 1400.
[16] میقانی، س.، امیرشاهی، م.، دانایی، ح.، و خدیور، آ.، طراحی الگوی جامع خرید پوشاک دارای برند لوکس در ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 7(4)، 15-54، 1399.
[17] حمیدی زاده، مح.، اخوان خرازیان، م.، غفاری فیض‌آبادی، جو.، و حسن‌زاده سرهنگی، ن.، بررسی تأثیر تصویر قیمتی و رسانة اجتماعی بر قصد خرید مشتری. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 10(1)، 147-168، 1399.
[18] شفیعی نیکابادی، م.، و زارعی، ع.، اثربخشی تبلیغات شبکه‌های الکترونیک اجتماعی. نشریه کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 9(17)، 149-173، 1396.
[19] Nur Syakirah, A., Musa, R., MiorHarun, M. H., The Impact of Social Media Content Marketing (SMCM) towards Brand Health, Procedia Economics and Finance, 37, 331-336, 2019.
[20] Can, L., Kaya, N., Social networking sites addiction and the effect of attitude towards social network advertising, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 484-492, 2017.
[21] Tseng, S.Y., Wang, C.N., Perceived risk influence on dual-route information adoption processes on travel websites, Journal of Business Research, 69, 2289-2296, 2016.